Για τα μη κρατικά πανεπιστήμια που θα ιδρυθούν στην Ελλάδα και τις λεπτομέρειες της λειτουργίας τους μίλησε ο υπουργός Παιδείας, Κυριάκος Πιερρακάκης.
Όπως είπε στον ΣΚΑΪ, η λογική του υπουργείου είναι ότι όπως κάποιος δεν μπορεί να μπει με την Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής στα δημόσια πανεπιστήμια, δε θα μπορεί και στα μη κρατικά.
Εξήγησε ότι θα υπάρχουν τέσσερα επιστημονικά πεδία, στο καθένα από τα οποία θα βγαίνει ένας μέσος όρος επιδόσεων. Ο μικρότερος θα πολλαπλασιάζεται με τον συντελεστή 0,8 και θα βγαίνει ένας μόνο βαθμός, που θα αποτελεί και την Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής.
«Χονδρικά αυτός αντιστοιχεί σε ένα πλαφόν κάτω από το οποίο δεν μπορείς να μπεις στα μη κρατικά πανεπιστήμια. Άρα κάποιος που δεν έχει πρόσβαση στο δημόσιο πανεπιστήμιο κάτω από ένα όριο, δε θα μπορεί να πάει στα μη κρατικά πανεπιστήμια», είπε και συνέχισε:
«Εμείς έχουμε ένα κεκτημένο και ένα υφιστάμενο εθνικό σύστημα. Κρίναμε ότι αυτή η διασύνδεση πρέπει να γίνει, αλλά δεν είναι αυτό το μόνο κριτήριο για τα μη κρατικά πανεπιστήμια. Αυτά που περιέχει ο νόμος είναι τα ελάχιστα. Κάθε σχολή θα βάζει τα δικά της κριτήρια που θα πρέπει να είναι ίδια με αυτά που έχει το μητρικό.
Τα κριτήρια αυτά, όμως, θα πρέπει να τα κρίνει και η ελληνική ανεξάρτητη αρχή, άρα είναι ένα σύστημα πλήρες».
Πιερρακάκης: «Δε θα υπάρχουν πανεπιστήμια του πρώτου ορόφου»
Όσον αφορά στο ερώτημα αν κάποιος που θα μπει στο μη κρατικό πανεπιστήμιο με χαμηλότερη βαθμολογία από αυτόν που θα μπει στο δημόσιο, θα είναι το ίδιο καταρτισμένος επαγγελματικά, ο κ. Πιερρακάκης απάντησε:
«Αυτή τη στιγμή έχουμε 40.000 Έλληνες φοιτητές στο εξωτερικό με κριτήρια των ξένων πανεπιστημίων. Από τη στιγμή που υπάρχει αναγνώριση μέσω ΔΟΑΤΑΠ, αναγνωρίζονται τα επαγγελματικά δικαιώματα. Έχουμε πάνω από 30 κολέγια και η Ελλάδα έχει συρθεί με νομολογία να αναγνωρίσει τα επαγγελματικά δικαιώματα των αποφοίτων των κολεγίων χωρίς ισχυρούς κανόνες. Εμείς λέμε ότι εκτός από το επαγγελματικό υπάρχει και το ακαδημαϊκό δικαίωμα και ορίζουμε πολύ αυστηρά κριτήρια. Είναι τα αυστηρότερα στην Ευρωπαϊκή Ένωση».
Ξεκαθάρισε επίσης ότι δε θα υπάρχουν πανεπιστήμια «του πρώτου ορόφου». Καθώς τα μη κρατικά πανεπιστήμια στην Ελλάδα θα συστήνονται με μια σειρά εξαντλητικών κριτηρίων.
«Είναι ένας νόμος που προωθεί μόνο στρατηγικές και όχι ευκαιριακές παρουσίες στη χώρα μας. Αυτοί που θα έρθουν θα είναι μόνο σοβαροί και αυτό προκύπτει από τα κριτήρια που βάλαμε», είπε και αναφερόμενος σε κάποια από αυτά πρόσθεσε:
«Έχουμε ορίσει π.χ. μίνιμουμ 30 καθηγητές για να εξετάσει την αίτηση η ΕΘΑΑΕ, μίνιμουμ 3 σχολές με έναν αστερίσκο-εξαίρεση για πανεπιστήμια που είναι στα τοπ 20 του πλανήτη, πρέπει να κάνουν έρευνα, οι καθηγητές θα εξελίσσονται με τον ίδιο τρόπο όπως στα μητρικά».
Μη κρατικά πανεπιστήμια: Τι θα ισχύσει για τα δίδακτρα
Ο υπουργός Παιδείας απέρριψε τις αιτιάσεις ότι το ύψος των διδάκτρων στα μη κρατικά πανεπιστήμια μπορεί να είναι τριψήφια ή πολύ ακριβά.
«Κάτι τέτοιο δε θα πετύχαινε εδώ. Τα κριτήρια θα είναι κομμάτι του προς έγκριση φακέλου από την ανεξάρτητη αρχή. Εγώ είμαι μεγάλος οπαδός της κοινής λογικής και πολλά σημεία της κριτικής την παραβιάζουν».
Αναφερόμενος στη χρηματοδότηση και τη στήριξη των δημόσιων πανεπιστημίων, χαρακτήρισε «υποκριτική την κριτική, όταν επί ΣΥΡΙΖΑ η χρηματοδότοση έπεφτε. Το 2018 την παραλάβαμε στα 92 εκατ. ευρώ και την πήγαμε στα 133 εκατ. ευρώ. Αν προσθέσετε ΕΣΠΑ, Ταμείο Ανάκαμψης και φοιτητικές εστίες είναι άλλο ένα 1,5 δισ.
Άρα πρακτικά μιλάμε για ενίσχυση 2 δισ. ευρώ. Οι μισθοί των καθηγητών έχουν ανέβει κατά 12%-15% και σε ό,τι αφορά τους ΕΛΚΕ έχει καταργηθεί το πλαφόν».
Όσον αφορά στις καταλήψεις και τις διαδικτυακές εξετάσεις τόνισε ότι το πρόβλημα εντοπίστηκε στο 1/3 των τμημάτων.
«Υπάρχει νόμος του 2022, όταν υπάρχουν έκτακτες συνθήκες να γυρνάμε σε ψηφιακά συστήματα. Χαίρομαι που είδα την σύνοδο των πρυτάνεων να το υιοθετεί.
Υπάρχουν μεμονωμένες διαφωνίες, εμείς έχουμε εξαντλήσει τα νομικά μέσα. Πρέπει το κάθε ίδρυμα να εφαρμόσει τον νόμο», είπε ο κ. Πιερρακάκης.
Ο υπουργός Παιδείας τόνισε επίσης ότι στόχος της κυβέρνησης είναι η αναθεώρηση του άρθρου 16 του Συντάγματος, ενώ για το ζήτημα των πανελλαδικών εξετάσεων είπε:
«Δεν είναι ώρα για να ανοίξουμε συζητήσεις για το θέμα της πρόσβασης στην ανώτατη εκπαίδευση. Έχω ζητήσει να ανοίξει η συζήτηση για το εθνικό απολυτήριο αλλά μιλάμε με το δεδομένο της αντικειμενικής διόρθωσης των πανελλαδικών εξετάσεων».