Τίποτα δε λειτούργησε σωστά.
Αυτός θα μπορούσε να είναι ο τίτλος του πορίσματος της τριμελούς επιτροπής για τη διαχείριση της κακοκαιρίας «Ελπίδα» από την Αττική Οδό και το «μπάχαλο» με τον εγκλωβισμό εκατοντάδων ανθρώπων στα οχήματά τους τη Δευτέρα 24 Ιανουαρίου.
Το πόρισμα των ειδικών υπό τον προϊστάμενο της διεύθυνσης Οδικών Υποδομών του υπουργείου Υποδομών, κρίνεται πως η κοινοπραξία φέρει ακεραία τη ευθύνη για τον κακό συντονισμό την επίμαχη ημέρα.
Η επιτροπή αξιολόγησε όλα τα στοιχεία, που τέθηκαν στην κρίση της, από το Κέντρο Διαχείρισης της Αττικής Οδού αλλά και τις μαγνητοφωνημένες συνομιλίες μεταξύ του Κέντρου και του Κέντρου της Τροχαίας Αττικής Οδού.
Όπως αναφέρει, ο δρόμος θα έπρεπε να είχε κλείσει νωρίτερα και όχι να επιτρέπεται η είσοδος αυτοκινήτων, ενώ ήδη είχε δημιουργηθεί «κομφούζιο».
Το πόρισμα καταγράφει ότι η Αττική Οδός δεν είχε φροντίσει να ρίξει αλάτι σε πολλά σημεία του οδικού δικτύου της, αλλά και πως – παρά τις σχετικές διαβεβαιώσεις πριν έρθει η κακοκαιρία – δεν είχαν μικρά εκχιονιστικά. Τα, δε, μεγάλα εκχιονιστικά δεν είχαν καύσιμα!
Παράλληλα, καταγράφει πως δεν ζητήθηκε από την Τροχαία Αττικής Οδού να κλείσει τον δρόμο, όπως προβλέπεται (η ευθύνη ανήκει στην Αττική Οδό), αλλά και πως έμεινε ανοικτά τα διόδια και εισέρχονταν αυτοκίνητα στην Αττική Οδό, αν και είχαν ήδη αποκλειστεί δεκάδες οχήματα μέσα σε αυτή.
Πρόστιμο 2 εκατομμυρίων ευρώ στους υπεύθυνους της Αττικής Οδού
Η κυβέρνηση, με βάση το πόρισμα, αποφάσισε την επιβολή προστίμου 2 εκατομμυρίων ευρώ.
Το πρόστιμο αφορά την εταιρεία Αττική Οδός (παραχωρησιούχος) και τις Αττικές Διαδρομές (εταιρεία λειτουργίας του αυτοκινητόδρομου) και αντιστοιχεί σε 1 εκατομμυρία στην καθεμία από τις δύο.
Η δήλωση του υπουργού Μεταφορών και Υποδομών, Κώστα Καραμανλή:
«Μετά από όσα ανεπίτρεπτα συνέβησαν στην Αττική Οδό, η Κυβέρνηση του Κυριάκου Μητσοτάκη δεσμεύθηκε να αποδοθούν ευθύνες. Για να γίνει αυτό, το Υπουργείο είχε προνοήσει να θεσπίσει από το 2020 το νομικό πλαίσιο για απόδοση ευθυνών στους παραχωρησιούχους όταν κλείνουν οι αυτοκινητόδρομοι. Με το άρθρο 65 του νόμου 4663, βάλαμε ένα οριστικό τέλος στο φαινόμενο να δημιουργούνται προβλήματα στο οδικό δίκτυο και μετά να μην πληρώνει κανένας. Κι έτσι σήμερα, για πρώτη φορά μπορούμε να επιβάλουμε πρόστιμα συνολικού ύψους 2 εκατομμυρίων ευρώ.
Επιτέλους στην Ελλάδα γίνονται τα αυτονόητα, που μέχρι πρόσφατα ήταν αδιανόητα. Μέσα σε λιγότερο από ένα μήνα, συγκροτήθηκε Επιτροπή Διερεύνησης, μελέτησε τα δεδομένα, κατέληξε σε συμπεράσματα για τους υπαίτιους και τις ευθύνες τους και τους επιβάλαμε το ανώτατο πρόστιμο. Το οποίο βέβαια είναι ανεξάρτητο από τα ποσά που δίνει η εταιρεία στους πολίτες μετά από προσωπική παρέμβαση του Πρωθυπουργού. Γιατί αυτά είναι τα ελάχιστα που μπορούμε -και οφείλουμε- να κάνουμε μετά από ένα τόσο σοβαρό περιστατικό, ώστε να καταλάβουν όλοι ότι είμαστε πλέον μια σύγχρονη, ευνομούμενη Πολιτεία στην οποία ο καθένας αναλαμβάνει τις ευθύνες του.»